Rei ho

Pri ulasku u dojo, nakloni se shomenu (slika i kamiza). Cipele izuj u svlačionici i obuj papuče tj. japanke (zori) koje su namijenjene nošenju samo u dojo-u. Prije ulaska na tatami zori ćeš ostaviti uz rub tatamija, tako da je prednji kraj usmjeren od tatamija.

Naklon je japanski tradicionalni način iskazivanja poštovanja, priznanja i zahvale. Naklon iz stojeće pozicije (ritsu rei) izvodi se tako da gornji dio tijela nagnemo prema naprijed za 45 stupnjeva.

Naklon se koristi:

• Kad ulaziš ili izlaziš iz dojo-a (iz stajaće pozicije).

• Prema shomenu prije nego stupiš na tatami ili siđeš s njega.

• Prije i po završetku vježbanja s partnerom. 

• Kada se obraćaš učitelju.

Pri ulasku na tatami:

• Izuj zori.

• Nakloni se prema shomenu.

• Mirno sjedni u seizu ili se zagrij i lagano istegni prije početka treninga.

• Trening počinje kada učitelj (Sensei) stupi na tatami.

Početak treninga:

• Učitelj (Sensei) i učenici sjednu u tišini u seizu (tradicionalni japanski način sjedenja) licem prema kamizi.

• Svi zajedno naklone se prema kamizi. Učenici ostaju naklonjeni. Sensei se zatim licem okrene prema učenicima i kaže: «Onegaishimasu».

• Učenici odgovaraju: «Onegaishimasu».

Ako si zakasnio na trening, a trening je već počeo:

• Sjedni u seizu na rub tatamija.

• Pričekaj da ti se učitelj nakloni pozivajući te da stupiš na tatami.

• Uzvrati učitelju poklonom i pridruži se ostatku grupe.

Za vrijeme pokazivanja tehnike:

• Kad Sensei zaustavlja trening, obično s dva pljeska, kako bi objasnio tehniku, odmah se zaustavi i sjedni u seizu, kako bi svi iza tebe mogli vidjeti što se pokazuje. Također ne plješći u dojo-u tijekom treninga, kako ne bi došlo do konfuzije.

Kad si uke – pomažeš demonstrirati tehniku:

• Sensei te može zamoliti – naklonom i «dozo»/ «onegaishimasu» da budeš uke pri pokazivanju tehnike. Uzvrati naklonom, jasno i glasno odgovori «hai Sensei»/«onegaishimasu», ustani i dođi naprijed.

Ako Sensei prestane podučavati (a ti si uke):

• Sjedni u seizu, licem okrenutim prema učitelju, a leđima prema bočnom zidu, ne prema kamizi. Tvoja uloga uke-a je gotova kad te učitelj «otpusti» naklonom. Uzvrati naklonom i vrati se na svoje mjesto.

U radu s oružjem:

• Kad sjediš, neka oružje uvijek bude s tvoje lijeve strane. 

• Ako radiš s ken-om (mač) ili tanto-m (nož), a nalaziš se u sjedećoj poziciji, neka oštrica bude okrenuta prema van. 

• Kada sjediš oštrica je okrenuta prema van. 

Kod kuće ili u društvu, ili u manje tradicionalnom dojo-u, oružje se stavlja tako da je oštrica prema unutra ili dolje. Okretanje oštrice prema van il prema gore u ovakvim se situacijama smatra nepristojnim i prijetećim. 

Kad postavljaš pitanja ili mijenjaš partnera:

• Nakloni se partneru i reci: «Onegaishimasu» kako bi mu dao do znanja da želiš vježbati s njim.

• Partner će prihvatiti tvoj poziv naklonom i odgovoriti: «Onegaishimasu». Izmjenjujte se u ulozi ukea i nagea, te mijenjaj partnera pri svakoj novoj tehnici, osim ako nije napomenuto drugačije. 

• Vježbajte samo tehniku koju je učitelj pokazao.

• Budi pažljiv prema partneru, jer ćete ubrzo izmijeniti uloge.

Kad signaliziraš nelagodu ili bol:

• Signaliziraj tako da rukom udariš po strunjači (tatamiju) ili po tijelu. Ako ti ruke nisu slobodne, udari nogom o tatami. 

• Nakon ukeovog signaliziranja, nage mora odmah smanjiti pritisak. 

Aikido tehnike zamišljene su tako da partnera ne ozljeđuju, a da ga istovremeno kontroliraju.

Kako izbjeći nezgodu prilikom ukemija (pada) kad si uke (onaj koji pada):

• Kad osjetiš da gubiš ravnotežu, radije napravi pad (ukemi) nego da pokušaš ostati stabilan tako da se odupireš ili da kontriraš.

• Kod padova unazad (ushiro ukemi), spusti se na nogu bliže partneru i pokušaj zadržati kontakt s njim što duže.

• Nakon pada se ne smije dugo zadržavati na podu, nego se što prije ustati. 

Ako si ozlijeđen:

• Povrijeđeni prst ili zglob omotaj kako bi tijekom treninga bio što zaštićeniji, te kako bi na taj način signaliziro partneru da pripazi na ozljedu. 

• Ozljedu prijavi Senseiju. Ako se raskrvariš, traži dopuštenje od Senseija i siđi s tatamija kako bi sanirao ozljedu.

Kad silaziš s tatamija tijekom treninga:

• Ako želiš napustiti tatami, traži dopuštenje od Senseija. Nakloni se prije silaska. 

• Kada se vraćaš na tatami, pričekaj da ti Sensei signalizira da možeš ući. Ponovo se nakloni prema shomenu. 

Tijekom treninga nemoj gubiti vrijeme na pričanje. Vrijeme treninga je dragocjeno, iskoristi ga!

Na kraju treninga:

• Sensei, zajedno s učenicima, sjeda ispred kamize u seizu.

• Svi se zajedno naklanjaju (2 puta), 2 puta pljesnu (prati se Senseijev ritam), učenici ostanu u naklonu, dok se Sensei okreće prema njima, nakloni i zahvali na treningu riječima:»Domo arrigato gozaimashita!» 

• Učenici odgovaraju:»Domo arrigato gozaimashita!»

Iako je trening završio:

• Kad napuštaš tatami, još jednom se nakloni prema kamizi

• Pomozi pri čišćenju dojo-a ili eventualnom pospremanju opreme

• Nakloni se još jednom prije no što napustiš dojo

Još malo o ponašanju u Aikido duhu:

• Važno je poštivati učenja i filozofiju Osnivača, kao i način na koji učitelj (Sensei) ili instruktor prenose ta učenja

• Dužnost svakog učenika je da nikada ne koristi aikido tehnike kako bi ozlijedio drugu osobu ili da bi se bespotrebno razmetao, nego da bi svojim znanjem pozitivno utjecao na svoju okolinu

• Potrebno je doći najmanje petnaest minuta prije početka treninga da bi se mogli na vrijeme presvući i pripremiti za početak treninga

• Uvijek se naklonite kada stupite na tatami ili pri odlasku s tatamija u smjeru Shomena i lika Osnivača

• Nekoliko minuta prije početka vježbe trebate zauzeti formalni sjedeći položaj (seiza) raspoređeni po rangu.

• Trening započinje i završava formalnom ceremonijom. Važno je da ne zakasnite i da sudjelujete u toj ceremoniji, no ako se dogodi da ipak zakasnite, morate pričekati, sjedeći u seizi pokraj tatamija, sve dok vam instruktor ne dopusti da se priključite. Izvedite sjedeći naklon kada stupite na tatami. Vrlo je važno da ne ometate trening.

• Ne pričajte i ne hodajte okolo dok instruktor pokazuje i objašnjava tehniku.

• Sukobljavanja na tatamiju su najstrože zabranjena. 

• Važno je poštivati svog partnera i čuvati ga od ozljeda. Partnerova sigurnost je vaša odgovornost.

• Poslušajte upute koje vam instruktor daje. Rasprave nisu dopuštene.

• Poštujte ljude koji imaju više iskustva od vas. Nikada ne započinjite polemike oko tehnike

• Nikada ne namećite svoje ideje drugima o tome kako bi tehnika trebala izgledati već za savjet pitajte instruktora

• Na tatamiju se sjedi u seizi, ali ako vam je koljeno povrijeđeno sjednite prekriženih nogu. Nikako se ne smije sjediti ispruženih nogu, niti se ne naslanjati na zid ili stup ili ležati.

• Za vrijeme treninga, dok instruktor tumači tehniku, tiho i pozorno sjedite u seizi. Nakon što je tehnika objašnjena, naklonite se instruktoru, zatim partneru i počnite vježbati

• Kada se signalizira kraj vježbe, odmah stanite. Naklonite se partneru i što prije zauzmite položaj u liniji, pokraj ostalih učenika

• Ako iz nekog razloga morate nešto upitati instruktora, priđite mu, nikada ga ne zovite k sebi, s poštovanjem se naklonite i pričekajte da vam se obrati (stojeći naklon je dovoljan)

• Ako vam je tehnika koja se vježba već poznata i radite s nekim koji je ne zna, dopušteno je voditi ga kroz tehniku. Međutim, ako niste Yudansha (crni pojas) ne pokušavajte svog partnera ispravljati niti mu davati upute

• Ogrlice i prstenje trebaju se skinuti prije početka treninga. Također, nije dozvoljeno žvakanje žvakaćih guma ili bombona zbog vlastite sigurnosti

• Razgovor u toku treninga treba svesti na minimum. 

• Keiko gi (kimono) trebao bi biti čist i uredan. Nokti na rukama i nogama trebaju biti uredno podrezani, kako bi se izbjegle moguće povrede.

• Nikada ne upotrebljavajte tuđi Jo (štap), Ken (mač) ili Tanto (drveni nož) bez znanja vlasnika. Uvijek nosite svoj pribor za treniranje.

• Dužnost je svake osobe da sudjeluje u stvaranju pozitivne atmosfere, harmonije i međusobnog poštovanja u Dojo-u.

• Prilikom ulaska u dojo, obavezno ugasite mobitel ili ga stavite na bešumno. 

• Najstrože je zabranjen dolazak na trening pod utjecajem bilo kakvih opojnih sredstava.